השיטה הסמיופונית
השיטה הסמיופונית: לימוד חוויתי אינטראקטיבי
היסודות המדעיים של השיטה ומפתח השיטה- ד"ר בלר
השיטה הסמיופונית לשיפור הקריאה והכתיבה המיושמת במרכז קורן –ישראל, פותחה בצרפת בשנות ה- 70 על ידי ד"ר איזי בלר (BELLER), רופא, פסיכואנליטיקן וחוקר, במסגרת עבודתו כרופא במרכז טיפולי לילדים לקויי למידה בפאריז. מטרתו של ד"ר בלר הייתה לפתח שיטת לימוד שונה לטיפול בלקויות קריאה. השיטה הסמיופונית אשר פיתח על בסיס מחקרים שערך, מבוססת על לימוד אינטואיטיבי של קריאה ושפה. השיטה נעזרת באמצעים אודיטוריים (אוזניות ותאי קשב אישיים) ובאמצעים חזותיים (ספרים, טקסטים כתובים).
ד"ר בלר ביסס את שיטתו על מחקרים שמצאו כי השפה מתחילה להתפתח מיד עם הולדת התינוק. בשלב הראשון מבחין התינוק בצלילים חסרי משמעות המקיפים אותו. בשלב הבא הוא מגלה את יכולתו לייצר צלילים. בשנה הראשונה הוא משתעשע ביכולת זו ואט אט יוצר תבנית, מעין מפה, המאפשרת לו להבחין בין ההגאים השונים של השפה ולמפות אותם במוחו. בשלב הבא לומד הילד לחבר הגאים להברות ולמילים ואחר כך לצמדי מילים ולמשפטים בעלי משמעות.
אצל הילד המתקשה בקריאה נוצר באחד משלבי התהליך מעין "קצר" או ערפל, הפוגם בהתפתחות האוטומטית של התהליך. למרות זאת הוא מצליח ללמוד שפה, אך הוא עושה זאת בעזרת הבנה כללית של משמעות המילה. כך למשל, הוא ידע להבחין בין המלה "נערות" ל"מערות" שכן הוא יודע את משמעותן השונה, אולם הוא אינו מסוגל בהכרח להבחין בין ההגאים הנוצרים על ידי האותיות מ' נ' כשאינם נמצאים בתוך המילה. לקות השפה נחשפת, בדרך כלל, כאשר הילד מגיע לבית הספר, ועליו ללמוד ולתרגם את ההגאים לסמלים ויזואליים (אותיות). מכיוון שהילד לא פיתח את היכולת להבחין בין הגאים ולמיין אותם להברות, הוא יתקשה ללמוד לקרוא ולכתוב.
ד"ר בלר משווה את הילד המתקשה בקריאה, לנהג חדש שלא הפנים עדיין את תהליך הנהיגה. לכן, לפני כל פעולה עליו לתכנן בקפידה מה הוא עתיד לעשות: ללחוץ על דוושה, להעביר מהלך וכיוצא באלה. ולפיכך, אינו יכול לנהוג בשלווה וליהנות מהנוף סביבו. כך גם הילד המתקשה בקריאה, חייב להפעיל תהליכים מנטאליים מסובכים כדי לקרוא, שאינם מאפשרים לו ליהנות מהקריאה או להפיק ממנה תועלת.
יש ילדים שמצליחים להתגבר על השלב של לימוד הקריאה הראשוני, אצלם יתגלו הקשיים בקריאה בשלב מאוחר יותר, כאשר חומר הקריאה הולך ונעשה מורכב.
התהליך הטיפולי
מהלך הטיפול במרכז קורן:
שלב א': שיחת יעוץ ראשונית ושיעור ניסיון: כל פונה עובר שיחת יעוץ ראשונית עם מנהלת הסניף. אם הפונה בגיל בית ספר הפגישה מתבצעת בנוכחות הילד והוריו. בשיחה, מוצגת שיטת הלימוד ה"סמיופונית" וניתן הסבר מפורט על אופן הטיפול. בסיום המפגש נערך שיעור ניסיון: התנסות ראשונית של למידה בתאי קשב.
שלב ב' : בניית תכנית טיפולית על ידי מנהלת הסניף המתבססת על אבחונים או/ו טיפולים שנערכו בעבר ועל מבדק פנימי קצר שנערך במרכז קורן לשם קביעת רמת הקריאה ההתחלתית.
שלב ג': נקבעת מערכת שיעורים במרכז קורן - במתכונת של פעמיים בשבוע. כל שיעור מורכב מאימון אודיטורי ואימון קריאה במתכונת "קריאת הד".
שלב ד': שיחות מעקב תקופתיות מתקיימות עם התלמיד והוריו. בנוסף ניתנת הדרכה לצוות בית הספר.
שלב ה': מבדקי מעקב התקדמות בקריאה נערכים מידי חצי שנה לשם הערכת קצב התקדמות הטיפול.
מרכז קורן - כל היתרונות שחור על גבי לבן
כאן קוראים בכיף: הקריאה במרכז קורן נעשית בתאי קשב פרטיים בשילוב אוזניות ומיקרופון, ללא גירויים מסיחים, באווירה תומכת, בשילוב משחקי חשיבה ועבודות יצירה.
שיעור של אלופים: אימוני הקריאה באמצעות מערכת הקשב מאפשרים ללומדים להתנסות לראשונה בחוויה של קריאה רהוטה, מהירה ומדויקת, ללא מאמץ או חווית כישלון.
הכל בזכותך ילד: תחושת ההצלחה המתמשכת בקריאה תורמת רבות לשיקום הדימוי העצמי של הלומד.
ספרים רבותי ספרים: במהלך הטיפול הלומדים נחשפים לספרי קריאה מרובים, התהליך הטיפולי מעשיר את אוצר המילים ותורם לפיתוח אהבת והבנת הנקרא.
שיא הסיפור: במהלך אימוני הקריאה מתרגל הלומד קריאה מהירה ומואצת, ומשפר את קצב הקריאה והבנת הנקרא.
כמו שהטבע רצה: האימון האודיטורי מחקה את הלמידה האנושית הטבעית ומבוסס על הדמיית תהליכים טבעיים של רכישת שפה, לשם פיתוח מודעות פונולוגית ומורפולוגית ויכולת השיום והשליפה.
חווייתי ורגוע: למידה יעילה וחווייתית, ללא מתח או ביקורת חיצוניים, ללא תסכולים, לחץ או שינון כללים וחוקים.
קריאה רהוטה ללא כישלון: קריאה נכונה מהפעם הראשונה בזכות מערכת תיווך ותמיכה של קריינים.
אפקטיביות מנצחת: תוצאות מרשימות בשיפור הקצב והדיוק בקריאה.
למגוון קהלי יעד: השיטה מתאימה לילדים, בני נוער, סטודנטים ומבוגרים, לקויי למידה, דיסלקטיים ועולים חדשים.
בקצב אישי: השיטה בנויה מיחידות מודולריות וכך ניתן להתאימה לקצב האישי של כל לומד.
הדרכה מקצועית: במרכז קורן מעניקים להורים ולצוות בית הספר הדרכה והכוונה מקצועית.